|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
joi 6 mai 2010
Cine ajunge la Paris pînă la sfîrşitul lui iunie 2010 are şansa de a vedea o expoziţie teribilă, cu titlu dostoievskian. A fost ideea lui Robert Badinter – fost ministru de Justiţie sub François Mitterrand şi factor decisiv în abolirea pedepsei cu moartea în Franţa, în 1981 –, iar realizarea îi datorează mult lui Jean Clair, om de carte, mai nou academician, fost director al Muzeului Picasso pînă în 2005 şi în 2006 organizator al unei expoziţii tematice de mare succes pe tema melancoliei, a geniului şi a nebuniei în Occident. Oroarea, dezmembrarea, priveliştea sîngelui şi a suferinţei sînt dintotdeauna fascinante pentru mulţime şi pentru om, asta nu e vreo noutate – toţi amatorii de thriller-e şi producţie horror surîd. Pe curatorii expoziţiei îi interesa însă cum a evoluat redarea plastică a acestui gust de la 1791, cînd Franţa a început să folosească ghilotina (abandonată abia la finele anilor ’70 !), şi pînă la cel de-al doilea război mondial, evitînd domeniul crimelor de masă, care ţintesc în alt registru, al inumanului, dar adăugînd cîteva trimiteri la contemporani originali în materie, de genul Andy Warhol şi David Lynch. Badinter şi Clair au ţinut să expună şi o ghilotină – nu le-a fost uşor, dar publicul le răsplăteşte zilnic efortul cu o curiozitate vie, plină de frisoane. Într-un interviu luat lui Jean Clair de Vincent Huguet pentru revista Marianne (nr. 673, martie 2010) ni se dezvăluie cîteva observaţii interesante pe tema crimelor « raportate » cu mijloacele artei. Dacă pe nimeni nu surprinde faptul că 30 % din toate colecţiile muzeelor sînt reprezentate de răstigniri, se constată, în schimb, că în expoziţie vizitatorii găsesc că fotografiile sînt cele mai « insuportabile ». E vorba, mai ales, de poze mai vechi. Presa s-a domesticit mult, e drept, în ultimele decenii şi consideră imoral să tipărească imagini hidoase… de care însă e plin Net-ul. Mă rog, n-ar fi singura ipocrizie din stoc. Altă ispravă : înfăţişările umanoizilor în artă sînt din ce în ce mai flu de cînd fotografia şi multe tehnologii sofisticate de identificare au fost puse la punct. Cu alte cuvinte, confruntaţi cu « obiectivitatea » în exces, plasticienii ar pluti în dilemă, modelînd chipuri fără trăsături limpezi, oameni generici – precum cei care merg, ai lui Giacometti. Asta după ce vreun secol şi ceva ar fi concurat ştiinţa livrînd, care mai de care, ipoteze despre viaţa sau ne-viaţa unui cap proaspăt despărţit de trunchi. « Una dintre surprizele acestei expoziţii » – spune Jean Clair – « este aceea că figura majoră a crimei nu este masculină, ci feminină : femeia criminală este cea care fascinează cel mai mult şi care inspiră cel mai mare număr de reprezentări, fie ea istorică sau mitologică, precum Messalina sau Medeea. » Sigur, în arta franceză, Charlotte Corday – cea care l-a ucis pe Marat în baie – bate toate recordurile de frecvenţă. N-au « iertat-o » nici Picasso, nici Munch. Noroc că Jean Clair le atribuie pictorilor tentaţia – evidentă – de a-şi regla cu penelul fantasme diverse, transgresiuni şi alte pulsiuni care diabolizează femeia, scoţînd-o măcar vrăjitoare demonică, dacă nu chiar criminală dovedită. Hazliu rămîne doar faptul statistic din viaţa reală că victimele crimelor sînt în majoritate femei !

Stema Basarabilor din Pravila de la Govora, 1640
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019


©Gabriela Cernusca

©Adina Kenereş

Ciobani din Măguri, 1938

Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu


În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi

Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă

Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016



  Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
 Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014

Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa

Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »

Cannabis sativa (detaliu)
 Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)



 Altă lucrare a Dalyei Luttwak

Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC

Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak

Hidden, 2009

When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak

Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010

Flora, Growing Inspirations, 2009
 Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
 Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
 O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
 Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea

Binecuvântare în Făgăraş

Barză în Apuseni

Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu

Pont-Neuf (esquisse)

Les Vignobles à Bagnols

Le Château de Bagnols

Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre

Raţă cu lalele

Melc în ianuarie

Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la Căldăruşani Canal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian Muntean Într-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu  Apus la Oxford Apus cu felinare în Strasbourg Vedere din Strasbourg noaptea Catedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea.  Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian Muntean OdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional.  Cîmp cu maci Dobrogea – culoarea primăverii Fotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş  Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ? « Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004  Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit.  « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|