|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
miercuri 12 mai 2010
Îmi plac copiii şi vorbitul cu ei e o plăcere de care nu mă privez. Mă înţeleg bine şi cu mai mici, şi cu mai mari. Sînt mereu uimită de vocabularul lor, în care intră ghiduş neologisme muzicale, bancare şi computeristice, dar din care au dispărut « făcăleţul », « făraşul » – de « făgaş » ce să mai vorbim ! Nu demult, conversînd cu nişte juni de 14 ani pe o bancă în parc, m-am mirat că nu ştiu ce e acela un « cazangiu ». Dar într-un sfert de ceas mă transformasem în dicţionar şi livram definiţii încropite şi pentru « filatoare », « borhot », « fălţuire ». Nu m-au întrebat ce meserie am eu – cred că le păream destul de clar profesoară de română. Oricum, ei erau cei care se lungeau la vorbă, nu eu, aşa că am dedus că n-au nimic împotriva profesorimii. Explicaţiile îi distrau – mă străduiam şi eu – dar le şi trecea o umbră de îngrijorare pe chip din cînd în cînd. Cît despre mine, în dosul veseliei, mă întunecam din ce în ce. O, nu pentru că era evident că ei nu mai citeau cărţi cu roaba, cum citeau la vîrsta lor atîţia din generaţia mea. Asta e o altă gîscă în altă traistă – lumea se schimbă şi trebuie să mergi umăr la umăr cu ea (sau nu, dar nu e comod), iar lectura poate debarca şi mai tîrziu în viaţa unora.
Întristător nu era deci neapărat numărul mic de cuvinte cu care jonglau, ci numărul mic de realităţi pe care le frecventaseră. Nu locuiau în vreo suburbie, ci în moţul sectorului 1. Nu ştiau mai nimic despre cum se fac obiectele lumii, despre cine şi din ce le face, şi nici nu-i dărîma curiozitatea. Nu aveau impertinenţa consumatorului greu de mulţumit, atît de scîrbos achiziţionată de adulţi în ultimii ani, ci o indiferenţă plată, de marţian. Păreau foarte mulţumiţi de cele cîteva trasee învăţate, de cîteva contacte cu oraşul în puncte fixe şi de obişnuinţele căpătate în reţelele sociale. Nivelarea de grup, firească la 14 ani şi bine hrănită de angoasa diferenţei, era intensă cînd venea vorba de profesie. « Meseria » era pentru toţi o proiecţie măruntă, în fapt redusă la un « job ». Al cărui unic merit era că îţi dădea, acolo, o pîine şi timp liber (cît mai mult, dacă aveai « noroc în viaţă »).
Nimic nu era fals în absolut şi totul era cumplit de aiurea. Ei nu aveau nici o vină, desigur. Absorbiseră un soi de cinism utilitarist din atmosfera idiotizată a ultimului deceniu şi dăduseră delete pe visuri, fantezii, dor de ducă, risc, entuziasm etc. – nişte « prostii », nişte « infantilisme » care puteau să te lase fără « job », mă-nţelegi, şi fără « distracţia » aferentă. Doamne, îmi ziceam, în ce hal s-a îngustat lumea lor ! Lumea asta pe care de secole se chinuie unii s-o lărgească…
Îmi veneau în minte zecile de cărţi despre meserii pe care le văzusem (pe unele chiar le lucrasem), sutele de poveşti despre zahăr, hîrtie, cărbune, poştă, monede, armate, pescuitori de perle care au fermecat copilăria fetiţei mele. Mi-am amintit pînă şi de imaginile de Épinal din secolul al XIX-lea, tipărite de Glucq sub formă de planşe (vedeţi mai jos cîteva), pentru ca tot individul să poată umbla cu mintea cît mai departe, dar şi scormoni în atelierul sau făbricuţa din capul străzii.
I-am întrebat pe tinerii cu biciclete dacă se uită la Discovery sau la National Geographic. Uneori. Mai degrabă la Animal Planet. La care se uită, de altfel, şi părinţii cînd nu sînt filme bune pe HBO. Tot e ceva. Planeta se strecoară cît de cît, cu pene şi cu blană, şi pe un ecran îngustat.
Din istoria hîrtiei : cum se face hîrtia de calitate superioară, Seria enciclopedică Glucq
Povestea telegrafiei : primul electromagnet puternic, Seria enciclopedică Glucq
Ciocolata : cum se obţine untul de cacao, Seria enciclopedică Glucq
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|