30 noiembrie
luni 29 nov. 2010Fragment din Sfânta Scriptură pentru popor urmată de Vieţile sfinţilor, cuprinzând şi rugăciunile folosite de fiecare creştin în viaţa cea de toate zilele de I. Popescu-Băjenaru
Sfântul, mărit şi lăudat, apostol Andrei, cel întâi chemat. – Sfântul apostol Andrei s-a născut în cetatea Betsaida, de lângă marea Galileii. El nu s-a căsătorit. La început a fost ucenicul Sfântului Ioan Botezătorul ; iar după ce Ioan i-a arătat pe Mântuitorul Hristos, a chemat şi pe fratele său, Simon, care a fost numit mai apoi Petru, şi au rămas ucenici ai Mântuitorului. Cât timp a stat Domnul Hristos pe pământ, Sfântul apostol Andrei i-a fost ca o slugă credincioasă, care nu se îndură să se despartă de stăpânul său nici o clipă. După înălţarea la ceruri a Mântuitorului, Sfântul Andrei porni să predice cuvântul dumnezeiesc în toată Bitinia, prin părţile Mării Negre şi în toată Tracia. Pretutindeni pe unde a purces a câştigat sufletele pentru credinţa în Dumnezeul Cel Atotputernic, întemeind biserici şi săvârşind fel de fel de minuni şi tămăduiri de boală.
După ce se opri câtva timp în Trapezunt şi apoi în Lazichia – cetăţi în răsăritul Mării Negre –, veni la Ierusalim de sărbătorile Paştelui, dorind să vadă pe fratele său, apostolul Petru, precum şi pe apostolul Pavel, de care auzise că îmbrăţişase şi el credinţa Mântuitorului Hristos. Împlinindu-şi această dorinţă, după prăznuirea Paştelui, porni iarăşi să propovăduiască învăţăturile Mântuitorului. Multe cetăţi a cutreierat şi pe mulţi a scos din rătăcirea idolilor. Amintiri neşterse s-au păstrat de Sinopeni, din generaţie în generaţie, despre întâmplările sfântului Andrei în cetatea Sinope, căci multe a tras sfântul apostol până să-i câştige de partea credinţei Domnului Hristos. După ce mai cercetă câteva cetăţi, îndemnând lumea să se pocăiască şi să se boteze, veni iarăşi la Ierusalim, unde se strânsese sobor mare pentru cercetarea pricinilor petrecute în vremea aceea. De aici trecu prin Mesopotamia, veni în ţara Alanilor, unde rămase mai mult timp, şi apoi merse în cetatea Sevastopolului şi mai apoi în cuprinsul Vosporanilor, oameni liniştiţi, care-l primiră cu multă dragoste şi supunere. Ajungând cu ucenicii săi până la apa Niprului şi munţii Kievului, sfântul apostol grăi însoţitorilor săi : « Vedeţi aceşti munţi ? Nu peste mult va străluci peste ei darul Domnului. Şi se va clădi aici o cetate mare, şi biserici numeroase vor fi ridicate lui Dumnezeu şi se va lumina cu sfântul botez tot pământul Rusiei ! » Şi, suindu-se pe acei munţi, i-a binecuvântat, înfigând într-înşii sfânta cruce. Apoi a purces înlăuntrul Rusiei, cercetând toate cetăţile până unde se află acum cetatea Novgorodului. De-acolo s-a întors pe mare la cetatea Sinope. După ce rândui aici episcop pe unul din ucenici, veni la Bizantia – Constantinopolul de azi – şi prin alte cetăţi din Tracia a purces, rânduind pretutindeni episcopi pentru răspândirea şi întărirea credinţei Mântuitorului. Şi prin Macedonia a fost, şi prin Tesalia, şi prin vestitul ostrov al Peloponezului – Moreea de azi. În Paleapatra [Patras], cetate din Peloponez, multe minuni a săvârşit, câştigând de partea sa pe însăşi soţia guvernatorului şi pe fratele acestuia, pe care-l lecuise de boli grele. Sub imboldul credinţei, Creştinii au nimicit capiştele cu idoli, lucru ce a nemulţumit pe guvernator, care, deşi ţinea la Sfântul Andrei, a fost nevoit să-l arunce în temniţă. Aici, sfântul urmă să propovăduiască printre gratiile închisorii cuvântul Mântuitorului mulţimii care venise să-l scoată din temniţă. A doua zi, fiind adus la judecată, guvernatorul încercă să întoarcă pe Sfântul Andrei la credinţa păgână, bineînţeles fără a izbuti. După ce-l bătu groaznic, porunci să fie răstignit pe cruce, fiind legat cu frânghii, nu pironit – ca Domnul Hristos –, spre a se sfârşi din viaţă mai cu anevoinţă. Norodul voi să-l scape. Sfântul s-a rugat însă să fie lăsat să sufere pentru Domnul său şi Mântuitorul lumii. Venind însuşi guvernatorul, din îndemnul cumnatului său – cel vindecat de sfânt –, să-l coboare de pe cruce, sfântul s-a împotrivit cu îndărătnicie ; şi cei ce încercau să-i dezlege frânghiile nu izbuteau, căci, cum îl atingeau, mâinile li se făceau ca moarte.
Pe când se ruga, o lumină strălucitoare înconjură crucea ; iar odată cu pieirea luminii, Sfântul apostol Andrei îşi dădu sfârşitul, fiind în vârstă de optzeci de ani. Sfintele sale moaşte au fost îngropate cu cinste de soţia şi fratele guvernatorului în Paleapatra. De aici fură aduse mai apoi în Constantinopol, din porunca împăratului Constantie, fiul lui Constantin cel Mare, care le îngropă în biserica « Sfinţilor Apostoli », zidită de tatăl său, laolaltă cu moaştele apostolului Timotei, aduse din Efes, şi ale Sfântului apostol Luca, aduse din Tivele Beoţiei. Când Constantinopolul fu prădat de păgâni, cinstitele moaşte aflate aici au fost împărţite între dreptcredincioşii Creştini […].
Amintirea Sfântului Andrei o prăznuim la 30 noiembrie în fiecare an.