|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
luni 28 feb. 2011
Prietenului meu C.
Dresaţi să descifrăm sertarele cu fund mereu dublu ale vieţii moderne şi zăpăciţi de atîtea ipocrizii, minciuni, distorsiuni ale adevărului pe secundă, ne-am transformat, unii dintre noi, în hermeneuţi a orice. Căci cine ştie ce va să zică obiectul, numele, fapta cutare – în nici un caz ce se pretinde a fi ! Şi totuşi, albul care e alb, şi nu negru, piatra care e piatră, şi nu apă au existat dintotdeauna şi continuă să existe.
Se întîmplă pînă şi în inima esoterismului ca lucrurile să fie – stupefiant ! – exact ceea ce spun că sînt. Uite, de pildă, în marginea cartierului alchimiştilor din Paris (Marais, adică fostele mlaştini – acolo unde stă şi azi casa lui Nicolas Flamel), te întîmpină pe un perete de casă o firmă în basorelief înfăţişînd o scroafă care toarce. Imaginea asta care nu criptează nimic tocmai în fieful criptării, ci doar aminteşte ceva se găseşte în colţul lui rue de la Cossonnerie (adică a operaţiunii de tăiat cu brişca lăstarii de viţă nouă) cu ceea ce era cîndva piaţa aux Poirées (adică a unui soi de sfeclă din care se mîncau doar frunzele şi tulpina). Povestea e spusă simplu în Le Livre de Paris, alcătuită (text şi ilustraţii) de Philippe şi François Fix şi publicată de Gallimard în 1995 :
« În 1466, un soi de circar, pe numele lui Grillet Soulard [care aduce a poreclă de genul „Vesel beţivan“], dădea reprezentaţii burleşti care amuzau grozav poporul în place de Grève [azi e piaţa din faţa primăriei Parisului – secole de-a rîndul, acolo aveau loc execuţiile capitale… cînd nu era rost de bîlci]. Omul dresase o scroafă să toarcă. Animalul se aşeza în fund, ţinînd cu un picior din faţă furca şi mişcînd fusul cu celălalt. Nişte oameni „serioşi“, convinşi că o asemenea năzdrăvănie abilă nu putea fi decît opera diavolului, au făcut plîngere împotriva saltimbancului. Care a fost judecat, condamnat şi ars de viu, împreună cu scroafa sa, în place de Grève…
Multe taverne şi bistrouri au avut de-a lungul vremii firma „Scroafa care toarce“. »
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|