|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
marți 21 feb. 2012
De unde vine mirosul ăsta insuportabil de ridicol, grotesc şi penibil care te trăsneşte de cum deschizi televizorul ? Eurobarometrul susţine chipurile că mai bine de 80 % din populaţia noastră se uită mult la tele, vreo patru ore şi ceva pe zi. Dacă socotesc cît mă uit eu la cutie, aflu că trebuie să fie unii care mă compensează sever, cu vreo 15-20 de ore. Dacă judec după ce-mi spun alţii că urmăresc pe micul ecran, obţin poza unei exasperări absolute, care şi-a găsit şi remediul potrivit în desprinderea de oribilul contingent economic, social şi politic. Prin urmare, duhoarea vine tocmai de la acest contingent, adică de la viaţa noastră, boscorodită ore şi ore de-a rîndul ca de pe Marte, adică prea tîrziu şi prea de departe ca să mai păstreze un sîmbure de real. Distanţa de adevăr, atît de mare în spaţiu şi timp, e tocmai factorul de putrezire căruia-i datorăm izul infect, sila care ne mută nasul.
De la stadiul ăsta încolo n-a mai rămas, e limpede, decît chimia. Cu fizica şi cu metafizica s-a isprăvit. Ambele se ocupă de corpuri mari sau imense, pe cînd chimia, cu elementarul ei, pare mult mai adecvată pentru transformările mici, tăcute, ireversibile pe care le trăim. Unii « factori responsabili » se prefac şi acum că nu înţeleg, dau din cap miraţi, cască ochi uluiţi sau clipesc rar, jucînd o linişte care nu e a lor, dar a devenit a noastră de cîtva timp. Pentru că noi am înţeles. Şi nu doar ce lepre sînt ei, asta era clar de mult. Ci chiar şi profunda lor incompetenţă vitală. Ei nu ştiu lucruri elementare : habar n-au, de pildă, că nu poţi să opreşti după o jumătate de oră cuptorul în care se coace cozonacul fără să găseşti la urmă în tavă un boţ de nemîncat ; nu poţi să opreşti o naştere după ce s-a declanşat ca să te duci puţin pînă la Piteşti decît riscînd serios viaţa mamei şi a fătului, aproape cu garanţia că vei întîlni cadavre la întoarcere ; nu poţi opri fermentarea unui vin decît cu procedee şi substanţe care fac lichidul final discutabil pînă la jalnic ; nu poţi opri o explozie pe care ai pregătit-o doar fiindcă îţi înfigi adînc degetele în urechi etc.
Din asemenea motive simple, şi nu din cine ştie ce raţiuni complexe, conspiraţii şi aberaţii care mai de care mai pretenţioase, noi, cei competenţi vital, sîntem foarte liniştiţi. Putrescibili şi fericiţi. Ştim că s-a terminat. Seara, e drept, zappăm cîteva minute pe canalele care aveau cîndva o vagă priză la real. Dar ele put acum atît de rău, că nici cu masca de gaze bine fixată nu pricepem de ce ar trebui să ne sacrificăm agonia holbîndu-ne la ele. Aşa că ne mutăm pe canalele care ne acompaniază sfîrşitul cumsecade, cu filme, cu muzică şi balet de calitate. Ce să-i faci, în secolul XXI şi muribunzii au devenit exigenţi. Şi tot sigur e că din putrefacţia noastră nu vom ţîşni în picioare la primul fluier, odihniţi şi dispuşi să fim mîine şoimi, pionieri, pui de lei. Noi ne vom continua ciclul liniştit de carbon, azot, oxigen, hidrogen…
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|