|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
luni 8 oct. 2012
Expoziţia N.N. Tonitza,
Muzeul de artă al R.P.R.,
Bucureşti, ianuarie-martie 1964
Căutînd figuri de copii, am găsit la Tonitza – inevitabil, nu ? – trei puști sărăcuți, în hainele acelea uriașe, de căpătat. I-a desenat în 1919 pentru foaia Avîntul, nu prea caricatural, iar grafica asta de atitudine purta o legendă care te lasă cu gura căscată : « — Hai să ne jucăm de-a politica [ar zice puştiul ’năltuţ]. Eu vă bag mîna în buzunar şi vă fur pîinea, voi îmi strigaţi „pungaşule“ ; eu vă iau la bătaie şi vă închid !… »
Dacă în 1919 pictorul îi putea atribui clasei populare o asemenea clarviziune, punînd lectura mizeriei politice în gura copiilor, nu cred că greşim prea mult azi atribuind aceeaşi clarviziune copiilor de-a dreptul. Clasa populară care are ceva mai mult decît dublul vîrstei ştrengarilor lui Tonitza e atît de lucidă în 2012, încît nu mai adună decît arareori mai mult de 20 000 de perechi de ochi care să se uite la OTV. Şi e greu de pretins că mai mult de jumătate din mîinile corespunzătoare vor ajunge să-i voteze partidul la iarnă.
Cu un 2 % de-aici și cam tot atît pentru noutățile fanteziste care umplu scena străduindu-se să golească creiere, dar şi cu dezinteresul în creştere pentru ceva ce se prezenta ca o opoziţie şi a sfîrşit deja băltit ca o aproximaţie, legislativele parcă s-au topit. Fără ca PDL-ul să fi chemat la vreun boicot de data asta, dezertarea de la cele civice pare sigură. Scopul măreţ al băltirii, adică punerea la adăpost a tuturor vinovaţilor de dezastrul din ţară şi continuarea jocului la nivelul elitelor cu minime modificări, a fost deja atins. Micile încrucişări cu săbiuţe de lemn, piruete, solidarizări şi desolidarizări de operetă nu mai interesează decît în registrul de carnaval sau de divertisment TV kitsch. Şi atunci nu mai mult decît cîteva minute. Sau două paragrafe din şase cîte se afişează la ecran.
Un succes, ce mai ! Unde mai pui, economicos. Cu cîteva « pungaşule » strigate cînd baritonal, cînd piţigăiat, cu cîteva îmbrînceli şi 29 de zile, s-a rezolvat ditamai tensiunea. La fel de evident, cîştigarea cîtorva luni de baltă în plus va costa noi vagoare de dezastru. Dar, cum infantilismul criminal al elitei n-are de ce, prin ce şi pentru ce se schimba, chiolhanele ei pot începe să debordeze de pe-acum, ca toate reuşitele măreţe pe termen scurt. Om vedea noi cum o fi – îşi zic protagoniştii – cînd o creşte iar zumzetul, la a doua, a treia sau a noua moţiune care trece. În fond, judecata e corectă : mica lume dirighentă, băutoare de şampanie sau mîncătoare de şunculiţă în vagonul ei de Orient-Express, a fost decuplată de-acum şi de locomotivă, şi de lungul şir poporan de vagoane. Inerţia ţine de minunile planetei Pămînt.
Era şi acesta un moment posibil în lunga noastră istorie. A şi fost, de altfel, trăit în cîteva rînduri. Să nu fim trişti ! Au şi déjà-vu-urile farmecul lor, iar marilor goluri le urmează nişte preaplinuri colosale. De care, ce-i drept, am putea fi copleşiţi noi, bieţi români moderaţi şi cuminţi…
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|