Prefaţa lui Valentin Protopopescu la volumul Cu fir negru de arnici. Jurnal 1949-1956 de Emil Dorian
vineri 25 ian. 2013Valentin Protopopescu
Emil Dorian sau terapia diaristică
Cărţile îşi au destinul lor. Unul care se poate vădi chiar mai neobişnuit decît parcursul biografic al celor care le-au scris. Acest aparent paradox se impune şi mai abitir atunci cînd publicarea are loc postum, iar gloria nu mai este prilej de celebrare narcisică pentru autor, ci devine o solidă marcă valorică a operei şi chiar a culturii în care ea apare.
Din păcate sau din fericire, acesta este şi destinul jurnalului ţinut de Emil Dorian (1891-1956). Autorul, un rafinat intelectual evreu din România primei jumătăţi a veacului trecut, deşi departe de a fi fost un « stîlp » al mondenităţii bucureştene, a năzuit la notorietatea literară, iar aceasta l-a ocolit în timpul vieţii. Nu a fost considerat mare prozator, nici inspirat poet şi nici măcar vreun literat secund demn de a fi citat în liste. În schimb, tardiva editare postumă a jurnalului său a dezvăluit un condei nervos, o minte lucidă şi o sensibilitate aproape maladivă. Datele unui personaj tragic, măcinat de trăiri radicale şi contradictorii, ale unui biet suflet rătăcit într-un timp năprasnic, neiertător cu fragilitatea oamenilor.
După publicarea secţiunii interbelice a jurnalului la Editura Hasefer în 1996, Editura Compania, interesată de restituirea textelor ignorate ale istoriei recente, a repus în circuitul cultural naţional mărturia acelei imense conştiinţe scindate care a fost Emil Dorian prin volumul Cărţile au rămas neterminate. Jurnal 1945-1948, apărut în 2006. Cartea a constituit o revelaţie şi a produs un şoc. Ea ne-a arătat că Mihail Sebastian nu a fost singur şi că suferinţele comunităţii evreieşti din România se puteau exprima şi într-o manieră mai analitică, mai raţionalizantă, lipsită de patetismul metafizic propriu celui care a scris Steaua fără nume. Din punctul meu de vedere, calitatea mărturiei şi a scriiturii puse în operă de Emil Dorian nu este cu nimic mai prejos decît ceea ce găsim în mult mai mediatizatele pagini diaristice semnate de Sebastian.
Iată că a venit vremea să-i fie restituită culturii noastre şi ultima parte a jurnalului lui Emil Dorian, acoperind anii 1949-1956. Un timp greu, apăsător, sufocant, avînd intensitatea coşmarului şi coerenţa delirului, o epocă în care anunţata apocalipsă se instaurase plenar, iar România îşi trăia, neputincioasă, agonia. O agonie a medicului, a scriitorului şi, nu în ultimul rînd, a familistului Dorian, constrîns să asiste la falimentul concret al ideologiei în care crezuse cu tărie, dar care se dovedea la fel de criminală ca şi cea nazistă.
În jurul său lumea se rinocerizează – o constatare ce nu are caracter etnic, nici măcar naţional, ci general uman. Pur şi simplu, oamenii îşi ies din ţîţîni, bunul-simţ sucombă, delaţiunea şi trădarea pun între paranteze orice urmă de moralitate, tabla de valori se vede răsturnată şi mediocritatea asasină îl uzurpă pe însuşi Dumnezeu. Diaristul îşi priveşte prietenii, coreligionarii, tovarăşii de ideologie, compatrioţii… şi nu-i mai recunoaşte. Împrejur se porneşte un macabru dans al ororii, ritmat de o muzică sinistră, iar publicul este compus, într-o proporţie covîrşitoare, din mutanţi morali.
În sufletul său se duce o luptă cumplită între credinţa de neoprit în valorile stîngii radicale şi realitatea unei reforme care distruge vieţi, conştiinţe şi opere. Evreu care a supravieţuit Holocaustului, om dedicat unei viziuni politice utopice – comunismul – şi, mai ales, spirit liber, unul ce nu-şi află locul într-o societate uniformizată, Emil Dorian se găseşte în cea mai ingrată situaţie cu putinţă. Evreul, stîngistul şi progresistul nu pot renunţa la speranţa în revoluţia roşie mondială, pe de o parte ; pe de alta, insul de bun-simţ, justiţiarul şi militantul civic nu pot eluda stridenţa unei realităţi ce nu are nimic în comun cu fantasma comunistă. Oare există soluţie ? Oare se poate ieşi dintr-o asemenea dilemă existenţială ?
Din păcate, orice răspuns rămîne în registrul tragic. Din fericire, disperarea generată de un asemenea răspuns poate evita o decizie radicală, depresia sau chiar sinuciderea prin recursul la evaziune. Emil Dorian află astfel o ingenioasă şi salutară cale mediană între fidelitatea faţă de cauză şi asumarea unei realităţi pe care să o transfigureze diaristic. Altfel spus, se refugiază în scris : devine martor, consemnează, descrie, refuză să uite, nu trece cu vederea, acumulează date, creionează portrete, face hermeneutică aplicată la faptul istoric, dar, mai ales, supravieţuieşte moral. Jurnalul devine camaradul, confesorul şi psihanalistul său, adeseori cel mai bun prieten. E o prezenţă tăcută, care suportă orice grozăvie. Nu condamnă, înţelege şi stochează, îngheţînd timpul şi făcînd prezentul suportabil.
Scriitura – limpidă, carteziană, frumoasă deopotrivă prin elipse şi prin fluiditate – e liberă de matricea interbelică românească şi mîntuită de marota literaturocentrismului ipocrit. Fără speranţa de a-şi vedea vreodată rîndurile publicate, Emil Dorian săvîrşeşte o literatură intimistă de expresie clasică, una epurată de calofilia histrionică a Generaţiei ’27. Nejinduind la glorie, visînd doar să reziste moral sau chiar, mai grav, năzuind doar să-şi prezerve o minimă sănătate mintală, Emil Dorian izbuteşte fără voie performanţa de a transforma jurnalul într-un gen condamnat la concizia capodoperei. În scrisul lui, nimic fals, nimic bigot, nimic tranzitoriu. Un stil simplu, retorică aproape de zero, estetică minimalistă. Consemnare albă, comentariu tranşant, judecată lipsită de fast. Portrete memorabile din cîteva tuşe. Iar ca notă comună, intensitatea neverosimilă a lucidităţii. Sinceritatea sa, dezarmantă prin radicalismul ei, nu mai aşteaptă vreun feed-back, ci se exersează terapeutic, ca într-o prelungită gimnastică a dezvrăjirii mentale. Lîngă scriitor, tovarăşul mut – jurnalul. În faţa sa, la capătul drumului, aproape amicală – extincţia.
Iată destule motive ca lectura acestui din urmă volum al jurnalului lui Emil Dorian să constituie o experienţă traumatizantă, dar şi una soteriologică. Căci s-ar cuveni, cred, să vedem în aceste pagini diaristice exact ceea ce sînt ele : confesiunea unui martor al prăpădului comunist, răbojul unui cronicar nemilos atît cu vremurile, cît şi cu sine. Marca unei conştiinţe scindate…