|
Postat de Adrian Gavrilescu in Media, Opinii
luni 1 mart. 2010
Am publicat, acum patru ani, un volum dedicat intelectualilor publici din România postcomunistă (Noii precupeţi. Intelectualii publici din România de după 1989, Compania, 2006). În acel moment nu am avut intenţia unui studiu exhaustiv al subiectului, ci doar al unei introduceri în temă, pe fundalul unor discuţii publice anterioare nesistematizate.
Am redactat atunci analize punctuale având ca obiect spaţiul cultural românesc, referitoare la premiile trucate ale revistelor, la complicităţile şi adversităţile manifestate în studiourile de televiziune, tranşeele săpate în presă, universitarii contrafăcuţi, logoreea omniprezentă a analiştilor politici, editurile falimentare şi alte boli intelectuale.
Am scris cu speranţa că voi fi contrazis sau corectat în concluziile mele, ceea ce mi-ar fi demonstrat că personajele mele (sau măcar unele dintre ele) evoluează, se schimbă (fie şi parţial), iar scena publică se poate desprinde de unele dintre apucăturile sale rudimentare.
Din nefericire, ultimii ani mi-au arătat că lucrurile au rămas aproape la fel. Continuă retorica tribală din paginile cotidienelor şi publicaţiilor culturale, vizibilă în special în perioadele de campanie electorală (prezidenţialele din 2009 pot fi un exemplu concludent). Talk-show-urile sunt aglomerate de vorbitori specializaţi în orice. Establishment-ul cultural abia mai respiră, blocat în propria caricatură. Cei care confundă presa scrisă cu un PR îndoielnic şi semilegal sunt recuperaţi şi reintroduşi nonşalant în circuitul public (cazul Bogdan Chirieac, de la finele anului trecut). Titlurile universitare se acordă în familie sau între prieteni, unul miluindu-l pe celălalt. Dosarele de Securitate se desecretizează în variante prescurtate şi aproximative. Studenţii cumpără cu hărnicie creaţiile profesorilor pentru a obţine note rezonabile la examene. Marile trusturi media au cumpărat aproape tot, inclusiv conştiinţele predispuse la compromisuri şi avide să-şi împartă zonele de capital simbolic.
Mai presus de toate, un lucru mi s-a părut constant în toţi aceşti ani : patima cu care intelectualii publici se scuipă unii pe alţii. Plăcerea pe care o găsesc în a face frecvent acest lucru. Şi puterea de a se şterge şi de a continua în acelaşi firesc. Nu am o soluţie pentru a încheia acest spectacol minor. Rămân doar cu amărăciunea contemplării lui.
Un comentariu »
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|
Dar ceea ce mi se pare cel mai trist lucru este inutilitatea, senzaţia de «vânare de vânt » pe care o încearcă, cu siguranţă, toţi cei care « simt enorm şi văd monstruos » însă sînt absolut neputincioşi în faţa mizeriei cotidiene, inclusiv a spectacolului jalnic al luptei dintre intelectuali. Nu poţi lupta cu mîrlănia, cu grobianismul, cu impertinenţa şi, peste toate, cu o incultură funciară, pentru că nu dispui de arme. Aşa-zişi intelectuali, plini de sine, posesori de mai multe diplome (există un mercurial al diplomelor, al tezelor de doctorat, ca să nu mai vorbim de cotarea nup-ului) vin şi îşi etalează găunoşenia în faţa unei mase de spectatori inerţi şi neputincioşi. Ce să ne mire recuperarea şi reintruducerea în circuitul public, cum spuneţi, a unor figuri compromise, dacă din tabla de valori (de va fi existat vreodată) au dispărut « itemi » precum onoare, ruşine, bun simţ, sfială şi multe altele. În curînd aceste cuvinte vor dispărea şi din limba română, atîta cîtă a mai rămas după siluirea la care e supusă cu perseverenţă de vreo 20 de ani încoace. Noroc că ea se apără singură şi găseşte întotdeauna puterea de a renaşte.
Citim cărţi care pun degetul pe rană, citim articole, comentarii, eseuri care fac acelaşi lucru şi căutăm bezmetici răspuns la întrebarea « ce-i de făcut ? ». Iar dacă, totuşi, ştim cam ce trebuie făcut, ne întrebăm cine va afla curajul şi putera de a o face.
Este limpede că mult nu mai poate dura această păcăleală generală în care am intrat cu ochii închişi. Ar trebui să începem, încet-încet, să ne desfacem legătura de pe ochi.