Patima flegmei

luni 1 mart. 2010

Am publicat, acum patru ani, un volum dedicat intelectualilor publici din România postcomunistă (Noii precupeţi. Intelectualii publici din România de după 1989, Compania, 2006). În acel moment nu am avut intenţia unui studiu exhaustiv al subiectului, ci doar al unei introduceri în temă, pe fundalul unor discuţii publice anterioare nesistematizate.
Am redactat atunci analize punctuale având ca obiect spaţiul cultural românesc, referitoare la premiile trucate ale revistelor, la complicităţile şi adversităţile manifestate în studiourile de televiziune, tranşeele săpate în presă, universitarii contrafăcuţi, logoreea omniprezentă a analiştilor politici, editurile falimentare şi alte boli intelectuale.     
Am scris cu speranţa că voi fi contrazis sau corectat în concluziile mele, ceea ce mi-ar fi demonstrat că personajele mele (sau măcar unele dintre ele) evoluează, se schimbă (fie şi parţial), iar scena publică se poate desprinde de unele dintre apucăturile sale rudimentare.


Din nefericire, ultimii ani mi-au arătat că lucrurile au rămas aproape la fel. Continuă retorica tribală din paginile cotidienelor şi publicaţiilor culturale, vizibilă în special în perioadele de campanie electorală (prezidenţialele din 2009 pot fi un exemplu concludent). Talk-show-urile sunt aglomerate de vorbitori specializaţi în orice. Establishment-ul cultural abia mai respiră, blocat în propria caricatură. Cei care confundă presa scrisă cu un PR îndoielnic şi semilegal sunt recuperaţi şi reintroduşi nonşalant în circuitul public (cazul Bogdan Chirieac, de la finele anului trecut). Titlurile universitare se acordă în familie sau între prieteni, unul miluindu-l pe celălalt. Dosarele de Securitate se desecretizează în variante prescurtate şi aproximative. Studenţii cumpără cu hărnicie creaţiile profesorilor pentru a obţine note rezonabile la examene. Marile trusturi media au cumpărat aproape tot, inclusiv conştiinţele predispuse la compromisuri şi avide să-şi împartă zonele de capital simbolic.
Mai presus de toate, un lucru mi s-a părut constant în toţi aceşti ani : patima cu care intelectualii publici se scuipă unii pe alţii. Plăcerea pe care o găsesc în a face frecvent acest lucru. Şi puterea de a se şterge şi de a continua în acelaşi firesc. Nu am o soluţie pentru a încheia acest spectacol minor. Rămân doar cu amărăciunea contemplării lui.

Un comentariu »

Denisa Toma:

Dar ceea ce mi se pare cel mai trist lucru este inutilitatea, senzaţia de «vânare de vânt » pe care o încearcă, cu siguranţă, toţi cei care « simt enorm şi văd monstruos » însă sînt absolut neputincioşi în faţa mizeriei cotidiene, inclusiv a spectacolului jalnic al luptei dintre intelectuali. Nu poţi lupta cu mîrlănia, cu grobianismul, cu impertinenţa şi, peste toate, cu o incultură funciară, pentru că nu dispui de arme. Aşa-zişi intelectuali, plini de sine, posesori de mai multe diplome (există un mercurial al diplomelor, al tezelor de doctorat, ca să nu mai vorbim de cotarea nup-ului) vin şi îşi etalează găunoşenia în faţa unei mase de spectatori inerţi şi neputincioşi. Ce să ne mire recuperarea şi reintruducerea în circuitul public, cum spuneţi, a unor figuri compromise, dacă din tabla de valori (de va fi existat vreodată) au dispărut « itemi » precum onoare, ruşine, bun simţ, sfială şi multe altele. În curînd aceste cuvinte vor dispărea şi din limba română, atîta cîtă a mai rămas după siluirea la care e supusă cu perseverenţă de vreo 20 de ani încoace. Noroc că ea se apără singură şi găseşte întotdeauna puterea de a renaşte.
Citim cărţi care pun degetul pe rană, citim articole, comentarii, eseuri care fac acelaşi lucru şi căutăm bezmetici răspuns la întrebarea « ce-i de făcut ? ». Iar dacă, totuşi, ştim cam ce trebuie făcut, ne întrebăm cine va afla curajul şi putera de a o face.
Este limpede că mult nu mai poate dura această păcăleală generală în care am intrat cu ochii închişi. Ar trebui să începem, încet-încet, să ne desfacem legătura de pe ochi.

1 martie 2010 | 14:59
Lasati un comentariu

Comentariu