|
Postat de Adina Kenereş in Altadata, Lectura
luni 29 mart. 2010
În urmă cu vreun an şi jumătate, Boris Kachka de la New York Magazine a provocat un imens scandal scriind despre supralicitarea unor autori de blockbusters fără de care piaţa de carte americană şi-ar fi pierdut de tot identitatea. Scăderea generală a vînzărilor, cheltuielile aberante angajate pentru titluri mediocre, problemele unor mari distribuitori ca Barnes and Noble ar fi fost încununate, scria jurnalistul, de prostia vînării celor mai mari contracte cu putinţă pentru autori – de regulă, contracte de şapte cifre, care-i făceau să turbeze de invidie pe scriitorii şi editorii europeni. De curînd, văzînd cîţiva editori francezi care publică mici manuale explicative mai ales pentru autori (pe teme precum « ce costă ? », « cît costă ? », « de ce cîştigă autorul atît de puţin ? » etc.), mi-am amintit de « scandalul Kachka » şi am căutat datele concrete care au făcut senzaţie în 2008.
Am regăsit într-un articol din Livres Hebdo şi cifrele publicate de o economistă de la Harvard, Anita Elberse, despre Hachette Grand Central : în 2006, media de cîştig a editurii a fost de 100 000 de dolari pe fiecare din cele 61 de titluri publicate, dar, dacă era scos din calcul blockbuster-ul anului, media devenea 18 000… Or, asta nu era nici măcar o sumă de supravieţuire, darămite una cu care să te mîndreşti. Diferenţa – enormă – produsă de bestseller ar putea explica deci, cel puţin teoretic, foamea de titluri similare. Problema e că succesul nu e niciodată sigur. Ba e aproape sigur că bestseller-ul « programat » – cu potop de operaţiuni promo şi gigantic avans plătit autorului – se poate transforma într-o « frumoasă » pierdere. În articolul cu cîntec al lui Boris Kachka apăreau patru exemple de pomină :
– The Glass Books of the Dream Eaters, de Gordon Dahlquist, editat de Bantam
Avans : 2 milioane de dolari pentru două cărţi. Tiraj : 120 000 exemplare. Vînzări : 22 000. Pierdere : 851 000 de dolari pentru prima carte.
– Thirteen Moons, de Charles Frazier, editat de Random House
Avans : 8 milioane de dolari. Tiraj : 750 000 exemplare. Vînzări : 368 000. Pierdere : 5,5 milioane de dolari.
– Sacred Games, de Vikram Chandra, editat de Harper
Avans : 1 milion de dolari. Tiraj : 200 000 exemplare. Vînzări : 51 000. Pierdere : 655 750 de dolari.
– Bright Shiny Morning, de James Frey, editat de Harper
Avans : 1 milion de dolari. Tiraj : 300 000 exemplare. Vînzări : 65 000. Pierdere : 1,06 milioane de dolari.
Acum, după vreo doi ani de criză, asemenea discrepanţe între aşteptări şi realizări sînt parcă mai uşor de citit în cheia speculaţiilor dezastruoase pe care le-au făcut băncile avide de cîştiguri nebuneşti, punînd în pericol, cu iresponsabilitatea lor, sistemul financiar mondial. Nimănui, adică, nu-i mai par simple pariuri ratate, făcute pe cai morţi sau nenăscuţi. Mulţi editori, deşi bănuiţi de o inteligenţă superioară, au jucat la curse cot la cot cu inconştienţii din « sistem ».
Riscul e o componentă stabilă şi destul de calculabilă a sectorului editorial. În cazurile citate însă, cuvîntul « risc » îşi pierde înţelesul tradiţional. Mai normal ar fi să vorbim de « loterie », or loteria nu are nimic de-a face cu valorile invariabil asociate cu cartea de cînd se ştie ea. De ce-ar trebui să regretăm deci că « bula editorială » a fost înţepată de cei chemaţi să tragă orbeşte la loz în plic ?! Mai bine să aplaudăm întoarcerea modestă la riscul stabil şi calculabil, la cinstita nesiguranţă.
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019


©Gabriela Cernusca

©Adina Kenereş

Ciobani din Măguri, 1938

Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu


În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi

Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă

Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016



  Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
 Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014

Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa

Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »

Cannabis sativa (detaliu)
 Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)



 Altă lucrare a Dalyei Luttwak

Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC

Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak

Hidden, 2009

When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak

Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010

Flora, Growing Inspirations, 2009
 Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
 Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
 O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
 Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea

Binecuvântare în Făgăraş

Barză în Apuseni

Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu

Pont-Neuf (esquisse)

Les Vignobles à Bagnols

Le Château de Bagnols

Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre

Raţă cu lalele

Melc în ianuarie

Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la Căldăruşani Canal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian Muntean Într-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu  Apus la Oxford Apus cu felinare în Strasbourg Vedere din Strasbourg noaptea Catedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea.  Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian Muntean OdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional.  Cîmp cu maci Dobrogea – culoarea primăverii Fotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş  Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ? « Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004  Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit.  « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|