|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
miercuri 31 mart. 2010
În Paris, pe Rive Gauche, în locurile încărcate de istorie, litere şi arte, metrul pătrat a ajuns să coste exorbitant, şi la închiriere, şi la vînzare, în primii ani de după 2000. Creşterea imobiliarelor nu era diferită pe Rive Droite – adică de cealaltă parte a Senei –, doar că acolo, în cartierele de afaceri, cu magazine de lux, mari cabinete de avocatură şi bulevarde rezidenţiale ale înaltei burghezii, umflarea preţurilor părea mai uşor de amortizat şi nu afecta prea mult înfăţişarea grandioasă a locurilor. Rive Gauche, în schimb, s-a schimonosit rău. S-au retras mai întîi o seamă de librării cu miros bun, s-au închis galerii, apoi au împachetat o sumedenie de edituri cu moţ – recent, Seuil-La Martinière a pornit-o chiar spre periferie –, agenţi şi agenţii diverse s-au tupilat în spaţii mai mici, vecine cu centura Capitalei. În locul lăsat liber la stradă s-au năpustit comerţurile la modă, cele care răspund la aşteptările turistului preformatat, dar îi irită cumplit pe parizianul de viţă şi pe orice francez de gust cultural. Acesta ridică ochii la ceruri şi recită excedat inventarul recent din Saint-Germain : ţoale, papuci, zdrăngănele, zarafi, gadgeturi, sandvişuri, îngheţată, ţoale,
papuci… Zona în care locuisem, lucrasem, alergasem, sprijinisem atîtea mese de cafenea şi bistrou era, în ultimii ani, desfigurată. A, ce bucurie să văd că o mică galerie, o papetărie, o agenţie foto supravieţuise în localul ei ! Dar şi cînd intram şi aflam de la o voce lăcrămoasă că « noi tocmai ne pregătim să ne mutăm »…
Schimbarea asta de lume cu aer liberal şi dinamic (aggressive, cum ar veni, pe linia modelului importat în forţă, rapid şi stupid, ca peste tot) a îngrăşat iritarea locală pînă cînd a fost atinsă şi faimoasa masă critică. Asta s-a petrecut în 2008, rezultă din articolul lui Didier Jacob apărut în ultimul Nouvel Obs (25-31 martie 2010). Mai precis, atunci „s-a supărat” primăria Parisului şi a însărcinat o firmă mixtă (una în care ea deţine 60 %) să achiziţioneze spaţii comerciale în Saint-Germain-des-Prés, să le repare şi să le dea o faţă, ca să le închirieze apoi la preţuri rezonabile unor actori culturali, mai ales librari şi editori. Acţiunea a prins, iar refluxul « cărţarilor » a şi început. Mai mult, o adjunctă a primarului declară cu mîndrie că primăria Londrei, enervată la rîndul ei de dispariţia librăriilor independente, studiază atent modelul francez. Numai veşti bune, să nu-ţi vină să crezi ! Să fi înţeles atîta amar de lume că banii sînt extraordinari dar nu ţin loc de viaţă ?
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|