|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
vineri 21 mai 2010
E tîrziu şi pun foile jos, iau telecomanda şi pornesc la pescuit ceva ştiri. Mai sînt 10 minute pînă la fix, aşa că zappez. Pe un canal românesc se ceartă doi inşi, vorbind încălecat despre nişte procente cu virgulă – neant. Pe un canal american care emite din şi pentru Europa e rezumat în stereotipuri cazul Tiger Woods pentru că se pune de o puerilă analiză morală – neant. Italienii cîntă « din suflet » într-o poieniţă garnisită cu dottoresse, ca în ’62 – neant. La francezi se despică-n patru firul unor violenţe care au, ca de obicei, « cauze mai profunde » – neant. Cît pe ce să eşuez în zona fericită a desenelor animate, dar pic peste re-re-reluarea unui master-class de dirijorat al lui Sergiu Celibidache. Maestrul îl opreşte pe tînărul cu bagheta şi-l atenţionează că nu poate interpreta acel pasaj în acel fel. Montajul secvenţei e foarte sincopat, fiindcă tocmai acolo şi-a găsit regizorul să instaleze o « balama » între teorie şi practică, ambianţă biografică şi document live. Ghinion – deduci cu chiu cu vai că într-un pasaj anterior opţiunile junului fuseseră cu totul altele. Or, acele opţiuni dăduseră deja legea interpretării sale şi, conform ei – şi nu vreunui adevăr universal, care nici nu există –, pasajul ulterior trebuie abordat altfel. În substanţă, spune maestrul, nu se poate nici aşa, nici aşa, de o mie de ori nu şi o singură dată da, adică numai aşa. E uşor vehement pentru că se vrea şi pregnant, şi persuasiv. Tînărul priveşte în gol, cam pierdut. Celibidache spune, explicativ, ceva de genul « pentru că ăsta eşti tu ». Dirijorul cu tuleie e perplex, dar surîde slab, pare să înţeleagă (eronat) că a nimerit într-un regat al subiectivităţii. Maestrul îşi lasă capul în jos – nu ştii dacă e mulţumit, dacă a abandonat, înfrînt sau victorios, dacă îşi zice că timpul va desăvîrşi lucrarea lui.
S-a petrecut într-un minut ceva esenţial, la fel de natural ca teoria relativităţii, la fel de simplu ca întreaga operă a lui Husserl şi la fel de radical ca Big Bang-ul. Această scurtă lecţie despre obligaţia de a te descoperi, a intra în posesia complicatului tău set de reguli şi a le urma consecvent, construindu-ţi astfel o natură, un caracter, dar şi un loc din care să vezi lumea, acea lume din care eşti şi tu făcut, este singura cale spre real şi spre creaţie. O cale compusă dintr-o mulţime de refuzuri şi doar cîteva acceptări. Cine merge pe ea adună sens în acord cu sine, putere, înţelepciune. Este, desigur, şi regula de aur a operei de artă. Şi ce existenţă împlinită nu e o capodoperă ?
Ajung la ştiri dar le-am ratat. După cîteva minute de rezultate sportive, alunecăm într-un platou cu dezbateri mondene, perfect civilizate, ce se îngăduie reciproc şi nu duc nicăieri. Nici nu e de mirare : lipsa refuzului, a conturului limpede, abundenţa de date simultane echivalente şi valide întreţin un deşert. La ce foloseşte ? Perpetuează iluzia participării la viaţa cetăţii, întreţine pacea socială, oferă un cadru publicităţii, şi deci menţine întregul mecanism diabolic în stare de funcţionare. Unii ziarişti, îndrăgostiţi de meseria lor, o scrutau cu jale crescîndă încă dinainte de anul 2000. De pildă, Florence Aubenas şi Miguel Benasayag : « Creînd acest univers de pur spectacol, care funcţionează în spaţiu închis, îndepărtat de realitate, societatea comunicării a instaurat supremaţia virtualului care avem impresia că ne alunecă printre degete. Aici, totul a devenit posibil, ni se spune. Totul e posibil, dar nimic nu e real ; căci realul e tocmai acel lucru care spune : totul nu e posibil. Promisiunea asta de atotputernicie a sfîrşit prin a aduce neputinţa » (La Fabrication de l’information, La Découverte, 1999).
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|