|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
marți 27 iul. 2010
Cică de ce n-am povesti şi despre vinuri, dacă tot scriem despre obiceiuri culinare franţuzeşti ? Păi, mi se întunecă mintea : cum să vorbeşti despre o altă galaxie ? Asta dacă e să luăm lucrurile în serios – şi aşa le iau foarte mulţi francezi cînd vine vorba despre vinuri, adică despre « sîngele » lor. Dintr-o pură întîmplare, aşa am ajuns să le iau şi eu. Pentru că am lucrat cîţiva ani buni în Franţa la tipărituri despre vinuri : cărţi, atlase, enciclopedii, ghiduri. Am avut de-a face cu specialişti şi editori devotaţi cauzei, am învăţat, am mai şi degustat. O, n-am devenit vreun expert din atîta lucru, dar am adunat un pic de ştiinţă – numai bună de uitat cînd se stă la masă cu vin la Bucureşti, ca să nu stric cheful nimănui.
Problema nu e nici măcar că vinurile lor ar fi « bune » şi ale noastre « rele », ci că noi nici nu ştim ce e în sticlă. Uneori chiar e vin ! Dar a doua zi, într-o sticlă identică, se poate găsi ceva ce… nu se ştie. Ieri, de pildă, am gustat la un tîrg un lichid roşu dat drept un soi de « monorasă » – un cabernet-sauvignon –, care era de fapt un asamblaj în care se simţea şi strugure de nordul Africii, un syrah, poate chiar la « pastilă » (!), dar şi zahărul unei şaptalizări indecente, o mînă de sulfat şi un iz de doagă, iar gradul alcoolic anunţat 12 % nu cred să fi ajuns la 9 %, deşi pe la noi el tinde să fie mai degrabă prea crescut decît prea scăzut. Deci, cum zice o vorbă la modă, despre ce vorbim ?!
În ultimii zece ani s-a muncit din greu la vie în România. În unele locuri s-au « importat » proprietari şi oenologi, s-au făcut investiţii serioase, mai ales în instalaţiile de vinificare, dar şi în sistemele de conservare, în replantări şi marketing. Lucrul bun merge însă încet la podgorie, iar străinii pricepuţi care se omoară cu firea pe la noi vorbesc cumpătat şi modest în interviuri, în timp ce reporterii le cer imperios să anunţe trufaş doborîri de recorduri. Într-o lume prin definiţie instabilă şi inegală, greu de domesticit şi de supus la reguli, produsul muncii e şi el dificil de stabilizat. Or, ca să poţi vorbi despre vinuri, trebuie să poţi pune degetul pe nişte identităţi, urmînd să selectezi an de an variante şi varietăţi. E un efort de decenii la cheie.
« Da’ vinu’ lu’ tata, ăla de la ţară, nu e bun ? » Ba e grozav ! De la ceaslaua de sub grindă pînă la zaibăr, tot ce se clatină-n ulcică, turnat generos şi cu voie bună, ne ajunge pentru următorii ani. Oricum, e un produs mai cinstit pînă şi la preţ decît cantităţile industriale îmbuteliate sub nume comerciale în care răsună şi cîte un colţ de apelaţiune prestigioasă. Dacă îţi aminteşti doar că vinul alb merge cu cărnuri albe şi peşte, cel roşu cu carne roşie şi vînat, roze-ul cu multe mîncăruri, mezeluri şi aproape orice dulciuri, ţi-ai luat de-o grijă. Pîn-om ajunge la rafinamentul curajos al unui anume roşu, puţin acid şi uşor, servit la stridii în loc de riesling sau sauvignon, ne mai trebuie o sută de ani pe puţin. Din păcate pentru noi, care ne vrem originali şi chiar sîntem nărăvaşi în toate, piesa vinului n-o putem cînta decît după partitura lui. E drept că avem potenţial şi tradiţie, dar amîndouă cer multă trudă competentă şi multă cinste umilă – căci nu noi stăpînim soarele, norul, ploaia, apa freatică, bruma, vîntul… – ca să ne putem bucura de ce au ele mai bun.
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019


©Gabriela Cernusca

©Adina Kenereş

Ciobani din Măguri, 1938

Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu


În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi

Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă

Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016



  Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
 Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014

Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa

Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »

Cannabis sativa (detaliu)
 Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)



 Altă lucrare a Dalyei Luttwak

Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC

Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak

Hidden, 2009

When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak

Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010

Flora, Growing Inspirations, 2009
 Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
 Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
 O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
 Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea

Binecuvântare în Făgăraş

Barză în Apuseni

Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu

Pont-Neuf (esquisse)

Les Vignobles à Bagnols

Le Château de Bagnols

Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre

Raţă cu lalele

Melc în ianuarie

Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la Căldăruşani Canal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian Muntean Într-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu  Apus la Oxford Apus cu felinare în Strasbourg Vedere din Strasbourg noaptea Catedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea.  Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian Muntean OdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional.  Cîmp cu maci Dobrogea – culoarea primăverii Fotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş  Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ? « Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004  Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit.  « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|