|
Postat de Adina Kenereş in Lectura
luni 13 dec. 2010
Deşi s-a deschis către concurenţa internaţională în 2001, Parisul comerţului de artă a fost în continuare surclasat de New York şi Londra. De ce ? Hăţiş de legi, mai multe obstrucţii decît liberalizări, firme prea mici, reglementare prea strictă a licitaţiilor, protecţionism etc. O misiune de studiu interministerială a fost lansată, iar raportul ei va sluji la alcătuirea unor legi noi, mai coerente cu practicile cîştigătoare ale lumii globalizate. Franţa vrea, fireşte, să-şi recapete locul de frunte pe care-l merită la rubrica « arte ». Dar la fel de sigur e că îşi va menţine dispoziţiile – cîştigătoare şi ele chiar şi în ultimii ani – privind prezervarea valorilor de patrimoniu. Unele detalii ale politicii sale patrimoniale sînt demne de luat aminte – le trece în revistă, în contextul aşteptatelor reforme, Guillaume Cerutti (PDG al Sotheby’s France, fost înalt funcţionar al ministerului Culturii din Franţa şi fost director general al Centrului « Georges Pompidou ») :
« Franţa este, pentru amatorii de artă şi pentru colecţionari, un ţinut mitic. Ea dispune încă de un important rezervor de opere de artă, aflate în mîini private. Are colecţionari activi în toate domeniile. Parisul este, fără îndoială, oraşul cel mai bogat în manifestări artistice dintre marile capitale ale lumii. Piaţa de artă ar trebui deci să fie unul dintre vîrfurile atractivităţii pe care guvernul se străduieşte s-o dezvolte, dispunînd de un potenţial substanţial în termenii volumului de activităţi directe şi indirecte. Cu toate astea, sectorul e handicapat de imaginea sa elitară şi n-a fost niciodată considerat o prioritate.
Sensibile la riscurile de sărăcire a patrimoniului artistic naţional, sărăcire indusă de funcţionarea naturală a pieţei (Notă. Franţa este de multă vreme, în chip structural, exportatoare de opere de artă : în cursul ultimului deceniu, comerţul de artă a generat o balanţă comercială pozitivă cuprinsă între 400 şi 800 de milioane de euro pe an.), autorităţile s-au concentrat de-a lungul anilor asupra măsurilor destinate să protejeze acest patrimoniu sau să îmbogăţească toate colecţiile naţionale. Franţa posedă în aceste domenii mecanisme imaginative şi eficace, precum preempţiunea (posibilitatea ca statul să fie cumpărător dintr-o licitaţie ţinută în Franţa a unei opere pentru care plăteşte preţul cel mai mare), taxele de succesiune sub forma „dării“ în opere de artă, obligaţia de a obţine un certificat de export pentru operele de artă care trec de un anume prag al valorii, dar şi dispozitive de mecenat al companiilor în favoarea operelor catalogate „tezaur naţional“ (Notă. Legea din 4 ianuarie 2002 îi permite, astfel, unei firme care ajută la achiziţionarea de către stat a unei opera clasate ca „tezaur naţional“ să deducă 90 % din valoarea aportului său financiar din impozitul pe care-l datorează. Legea mecenatului din 1 august 2003 extinde acest avantaj asupra achiziţionării de către firme a operelor deţinute în străinătate şi considerate ca fiind de interes patrimonial major pentru Franţa. Aceste două dispozitive au permis o îmbogăţire considerabilă a colecţiilor franceze în ultimii opt ani.). Miza unui Paris redevenit capitală a pieţei de artă apare astăzi la fel de importantă ca aceea a protejării patrimoniului naţional. »
(din « Mutations du marché mondial de l’art, paradoxes du marché français »,
de Guillaume Cerutti, în Commentaire,
toamna 2010, nr. 131, p. 777)
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|