|
Postat de admin in Lectura
luni 21 feb. 2011
« […] Sînt întrebat la ce folosesc copiii. Pînă mai ieri, răspunsul venea destul de uşor : ca să existe o mamă şi un tată. Ca să se poată trece la maternitate şi la paternitate. Omul n-are două sexe, ci şase ! Oare Lacan a făcut observaţia asta atît de inteligentă ? Fetiţa devine femeie şi femeia devine mamă. Băieţelul evoluează şi el. În total, asta face şase. Pentru desăvîrşirea procesului psihosexual, trebuie să se intre şi în ultima etapă : la asta foloseşte copilul. Această ultimă etapă, de ordin genealogic, era prin tradiţie considerată cea mai importantă.
Dar, vai, şi cea mai grea ! Poate că era văzută şi ca un fel de trecere de la natură la cultură. Trebuie să iei hotărîri care atîrnă greu, să te căsătoreşti, să fondezi o familie, să-ţi construieşti o casă, să-i hrăneşti pe ceilalţi, să faci abstracţie de tine, să exişti pentru celălalt. Iisus Hristos a ratat trecerea asta – a putut deveni bărbat, dar nu şi tată, a rămas eternul fiu, aşa încît Freud a putut spune că, odată cu creştinismul, am trecut de la religia tatălui la cea a fiului. Această trecere regresivă a devenit – cel puţin la noi, occidentalii luminaţi – din ce în ce mai uşoară. Au apărut din ce în ce mai mulţi Iisus Hristoşi, adică bărbaţi care şi-au interzis să devină taţi. Să devii tăticuţul, bunicuţul sau, mai rău, amicul propriilor copii încă mai mergea ! Dar, mai ales, nu tatăl. Tatăl e o figură conservatoare, vecină cu reacţionarul. Să fii mamă e ceva şi mai rău : ea e absolut insuportabilă, incompatibilă cu modernitatea. Şi totuşi, există riscul ca femeia care renunţă la maternitatea ei să-şi piardă o parte din natura sa psihică. Un bărbat care renunţă la paternitatea lui nu are o problemă la fel de mare. Bărbaţii, riscînd să nu se maturizeze, să rămână nişte eterni adolescenţi, renunţă, la o adică, la o parte din pretinsa lor cultură. Dar nu la natura lor. Pentru ei, renunţarea pare mai uşoară, iar ei au şi posibilitatea de a-şi amîna decizia. Povara paternităţii a fost dintotdeauna grea, iar tentaţia homosexualităţii foarte mare. Pentru o femeie luminată, ambiţioasă şi modernă, care a făcut deja copii şi a acceptat să devină mamă, e o obligaţie să se debaraseze cu orice preţ de statutul matern pentru a redeveni feminină şi seducătoare. Omul modern îşi cam bate capul cu statutul psihic al paternităţii şi al maternităţii, dar nu e încurcat de bărbat, cu homosexualitatea lui, şi nici de femeie, cu narcisismul ei. Celebra renunţare la pulsiune, atât de dragă lui Freud, mai ales pentru a sa teorie a culturii, implică şi foarte delicata renunţare la narcisism. Modernitatea nu mai cere o astfel de renunţare. Schimbare de paradigmă ! […] »
« Le choix de l’enfant », de Josef Ludin,
À quoi servent les enfants
(vol. 17 din revista penser/rêver),
Éditions de l’Olivier, Paris, 2010, pp. 71-72
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019


©Gabriela Cernusca

©Adina Kenereş

Ciobani din Măguri, 1938

Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu


În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi

Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă

Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016



  Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
 Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014

Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa

Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »

Cannabis sativa (detaliu)
 Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)



 Altă lucrare a Dalyei Luttwak

Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC

Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak

Hidden, 2009

When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak

Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010

Flora, Growing Inspirations, 2009
 Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
 Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
 O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
 Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea

Binecuvântare în Făgăraş

Barză în Apuseni

Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu

Pont-Neuf (esquisse)

Les Vignobles à Bagnols

Le Château de Bagnols

Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre

Raţă cu lalele

Melc în ianuarie

Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la Căldăruşani Canal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian Muntean Într-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu  Apus la Oxford Apus cu felinare în Strasbourg Vedere din Strasbourg noaptea Catedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea.  Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian Muntean OdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional.  Cîmp cu maci Dobrogea – culoarea primăverii Fotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş  Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ? « Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004  Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit.  « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|