|
Postat de Petru Romoşan in Opinii, Social
vineri 26 mart. 2010
Scena de mai jos se petrece undeva în nord-vestul Parisului, în partea burgheză, opulentă chiar, a megalopolisului de peste 10 milioane de suflete care se întinde, cu ale sale banlieues (« suburbii »), pînă departe în regiunea Île-de-France.
O franţuzoaică fermecătoare, de origine evreiască, născută pe lîngă Bacău, mi-a mărturisit, pe cînd stam la masă – deci într-o atmosferă destinsă şi foarte amicală –, dilema ei existenţială. Plecată la trei ani din România lui Antonescu, a guvernului legionar şi a persecuţiilor, nu a încetat totuşi să-şi afirme, în familie şi în lume, identitatea românească, de care era şi foarte mîndră. Asta pînă de curînd. De cîţiva ani a început să aibă îndoieli din ce în ce mai serioase. Ori de cîte ori spunea că e româncă (ea, care a învăţat singură româneşte în Franţa…), oamenii îşi duceau automat mîna la portofel. O identificau imediat cu cerşetorii şi cu hoţii români din metrou şi alte locuri publice aglomerate. Mai grav, cîteva dintre prietenele ei, cam de aceeaşi vîrstă, şi-au pierdut soţii şi liniştea după o viaţă trăită împreună. Motivul ? O avalanşă de româncuţe – sute, mii, zeci de mii… – s-a abătut asupra Parisului, a Franţei, a îmbătrînitului Occident.
Tinere, proaspete şi foarte eficiente. « Uite », zice, « cazul lui Dupont. Sîntem prieteni cu ei de vreo treizeci de ani. După ce au ieşit la pensie, s-au despărţit din cauza unei românce, altfel destul de simpluţă. Dupont i-a pus fetei din România şi profesor de… engleză ! Că ea nu vorbeşte franţuzeşte. Să mai facă şi ceva conversaţie. » Soţul doamnei intervine : « Ce tîmpit ! De ce nu s-o fi apucat el să înveţe româneşte ?! Măcar se-alegea cu ceva ! »
Şarmanta franţuzoaică născută pe la noi şi plecată la trei ani, în condiţiile dramatice ale războiului, mă întreabă cu toată gravitatea : « Cum să mă prezint ? Nu mai pot să-i spun nimănui că sînt româncă ! » Acum cîţiva ani, întrebarea mi s-ar fi părut tare comică. Azi, îmi sună pertinent. Îi răspund : « Doamnă, nici eu nu mai spun că sînt român ! Dar am găsit o soluţie. » « Care ? » se repede ea, foarte curioasă. « Doamnă, eu spun că sînt… transilvănean ! » « Dracula ?! » « Da, Dracula, dar eu încă nu l-am văzut la faţă. » « Bine, dar eu nu sînt… transilvăneancă ! » « Spuneţi şi dumneavoastră că sînteţi… moldoveancă ! » « A, ce idee bună ! Să ştiţi că aşa o să spun. »
Ca un făcut, a doua zi, după ce am încasat dinspre Bucureşti potopul de ştiri despre Cătălin Voicu, tipicul senator naţional, un român din Paris foarte bine informat mi-a dat o veste care m-a lăsat cu gura căscată. Rău-famata Place Pigalle, cu nu mai puţin celebrele ei stabilimente, a fost ocupată din plin de românce şi de moldovence (cele din Republica Moldova). Cum ar veni, româncele şi moldovencele au reuşit deja reunificarea acolo, în inima hot (« fierbinte ») a Parisului. Şi mi-am zis : « Ce păcat, avusesem o soluţie atît de elegantă pentru băcăoanca noastră ! Oare ce-o să creadă cînd o să audă şi ea povestea cu Place Pigalle ? »
Un comentariu »
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|
Trist text, dureros de adevarat, din pacate.
Cred ca, in acest „moment istoric”, e mult mai bine sa ne zicem ardeleni, banateni, bihoreni, munteni, olteni. Prin asta nu vom fi mai putin romani, dar macar nu sintem acei „romani” care „au votat, au hotarit, au spus nu” si, mai ales, au legitimat aceasta ingrozitoare dar, sper, iute trecatoare multime (sa nu-i zic, totusi, clica)ce hotataste pentru noi ce e bine si ce e rau.
Sa te chemi roman si sa fii considerat din aceeasi plamada cu tinara care ne reprezinta in Parlamentul European este totusi mult prea mult.