|
Postat de Adrian Gavrilescu in Opinii, Politica
luni 19 apr. 2010
O temă aflată în dezbaterea celor ce activează în câmpul ştiinţelor sociale este actualitatea clivajului stânga-dreapta şi a relevanţei sale în campaniile electorale ale momentului.
În Franţa, spre exemplu, subiectul nu este o noutate, fiind studiat încă din anii ’80. O cercetare realizată acum câţiva ani acoperă intervalul 1981-2007 (Fondation Jean Jaurès, le Nouvel Observateur, TNS Sofres – Nouveaux clivages, clivages anciens, martie 2007, http://www.tns-sofres.com/points-de-vue/2007/?p=9).
În privinţa evoluţiei noţiunilor de stânga şi dreapta în rândul celor 1 000 de francezi ce au compus eşantionul reprezentativ al cercetării amintite, majoritatea (53 %) a considerat că „termenii de stânga şi dreapta sunt depăşiţi”, în timp ce 37 % dintre cei intervievaţi s-au declarat a fi de stânga, 30 % de dreapta, iar 25 % de centru. Dacă francezii (57 % dintre ei) nu mai cred în poziţionarea pe axa stânga-dreapta, cred însă în clivajul elite-mase, considerând că „elitele conducătoare nu se situează la înălţimea responsabilităţilor ce le revin”, iar „oamenii politici nu se preocupă decât puţin sau practic deloc” de ceea ce gândesc francezii obişnuiţi.
Miezul cercetării îl reprezintă componenta conţinând rezultatele referitoare la adeziunea la anumite valori reflectând apartenenţa la conceptele de stânga şi dreapta. Valorile au fost prezentate sub forma unei liste de 26 de termeni cărora respondenţii le-au ataşat sensuri pozitive sau negative. Termenii au fost următorii: cultură, progres, muncă, solidaritate, toleranţă, merit, laicitate, iniţiativă, morală, naţiune, ordine, servicii publice, reformă, autoritate, stat, redistribuire, concurenţă, socialism, comunităţi, liberalism, protecţionism, profit, revoluţie, mondializare, capitalism, asistanat. Pentru cea mai mare parte a acestora, simpatizanţii de stânga şi dreapta au avut cam aceleaşi raportări (aproape de valoarea medie), cu excepţia celor de ordine, stat, socialism, liberalism, profit, capitalism şi revoluţie.
Concluzia studiului a fost aceea că noţiunile de stânga şi dreapta şi-au pierdut aproape complet sensul, clivajul ajutându-i mai mult pe politicieni să se diferenţieze, şi deci să-şi formuleze un discurs public menit să creeze identităţi politice şi să atragă voturi.
Într-un climat de criză mondială, clivajul stânga-dreapta îşi pierde şi mai mult relevanţa, politicile sociale şi economice privilegiind un alt gen de clivaj, majoritate-opoziţie. Cazul recent al alegerilor regionale franceze este, din acest punct de vedere, extrem de semnificativ.
O paralelă cu spaţiul public românesc poate părea artificială, mai ales că nu putem extrage concluzii din cercetări ştiinţifice concrete şi argumentate în această direcţie, precum cea finalizată în Franţa şi citată mai sus. În plus, partidele politice româneşti trăiesc de ani buni contradicţia dintre propriile programe (ce se revendică de la stânga sau dreapta) şi exprimările publice ale reprezentanţilor săi, ca şi politicile susţinute de aceştia din Parlament sau guvern. Ultimele alegeri generale din 2008 au adus o multitudine de referiri la cele două concepte, probabil pentru a fixa repere simbolice în carierele politicienilor, şi nu pentru a răspunde unor sensibilităţi de limbaj ale alegătorilor. În context, asocierile cu Internaţionala Socialistă sau cu cea Liberală par mai degrabă expresii ale vanităţii liderilor politici, obsedaţi să-şi afirme apartenenţa la asemenea organizaţii ce reunesc partide din întreaga lume.
În consecinţă, ar fi util ca electoratul să-şi declare (în caz că are) aderenţa la valorile de stânga sau dreapta, iar partidele să-şi asume răspunsul şi să-şi adapteze programul, discursul şi politicile. Altfel, riscăm să trăim într-o nefericită ficţiune terminologică.
Lasati un comentariu
|
Sunt postate doar comentariile de substanta si la obiect, trimise de persoane cu identitate declarata. Asumati-va opiniile - nu va exprimati despre textele unor persoane reale sub etichete fictive. Nu sunt postate jigniri, trivialitati, injurii, materiale publicitare.
Rosa canina, mai 2019
©Gabriela Cernusca
©Adina Kenereş
Ciobani din Măguri, 1938
Înainte de primăvara 2018
©Bogdan Constantinescu
În soarele deşertului Sonora, în Arizona, cactuşi gigantici (saguaro), opuntia şi verii lor
©Kiki Skagen Munshi
Regina-nopţii din cartier
©Gabriela Cernuşcă
Mierla, 23 martie 2017, fotografie de Denisa Toma
Din grădina Mirunei – vara 2016
Veniţi să luaţi lumină !
Fotografie de Andrei Pandele, 1 mai 2016
Pallady târziu – fotografie din colecţie privată
Trei imagini din cea mai recentă expoziţie a Dalyei Luttwak la Greater Reston Arts Center, « Încolţirea aurului », septembrie 2014
Rădăcini autentice din atelierul artistei – în fundal, lucrarea Cannabis sativa
Vedere din expoziţia « Încolţirea aurului »
Cannabis sativa (detaliu)
Ştefan Luchian, spre sfârşitul vieţii – fotografie rară, 22,5 cm x 17 cm
Picturi de Constantin Pacea
expuse la Muzeul Ţăranului Român (din 9 aprilie până la 18 mai 2014)
Altă lucrare a Dalyei Luttwak
Poison Ivy, 2014 Oţel, circa 8 metri
Kreeger Museum, Washington DC
Casa în care s-a născut Octavian Goga la Răşinari
Alte două lucrări ale Dalyei Luttwak
Hidden, 2009
When Nature Takes Over, 2011
Două lucrări ale Dalyei Luttwak
Rhizophora Mangle (Mangrove), 2010
Flora, Growing Inspirations, 2009
Restaurant în Grădina Botanică Foto arhitect Alexandre Petit
Alexandru Bogdan Piteşti, Din Ohritu
O şezătoare în satul Vălsăneşti Argeş Colecţia Bogdan Vasile, Anticariat Unu
Fotografia Cristinei Nichituş Roncea
Paşte 2013
Mînuind biciul de apă© Andrei Pandele
Albeşti, 23 aprilie 1896, colecţie particulară
Fotografii ale Cristinei Nichituş Roncea
Binecuvântare în Făgăraş
Barză în Apuseni
Valah la începuturile secolului XX
O schiţă şi trei pasteluri de Eugen Mihăescu
Pont-Neuf (esquisse)
Les Vignobles à Bagnols
Le Château de Bagnols
Paysage à Bagnols
Una dintre ultimele lucrări ale lui Carmen Nistorescu : « eu » Vlad Predescu
Vara speranţei noastre
Raţă cu lalele
Melc în ianuarie
Şi deodată, un balon !
Altă lucrare a Eugeniei Ilieş
Alte fotografii de Radu-Petru IliescuApus la CăldăruşaniCanal la apus în Strasbourg
Altă fotografie a lui Lucian MunteanÎntr-o zi toridă de vară, tinerii păstori se scaldă alături de bivoli în rîul Hăşdate, în amonte de Cheile Turzii. Iulie 2005
Fotografii de Radu-Petru Iliescu Apus la OxfordApus cu felinare în StrasbourgVedere din Strasbourg noapteaCatedrală din StrasbourgVedere din parc, noaptea. Bloc părăsit pe George Enescu
Alte fotografii ale lui Lucian MunteanOdihnăŢăranii din Apuseni încă îşi lucrează pămîntul în mod tradiţional. Cîmp cu maciDobrogea – culoarea primăveriiFotografie făcută în Muzeul Etnografic din Cluj-Napoca în 1997
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Cui nu-i plac fotografiile lui Lucian Muntean ?« Amintiri dintr-o altă primăvară » Cluj-Napoca, 2004 Reflexie în fereastră, Biserica Sf. Mihail, Cluj-Napoca, România, 2002Fereastra este acel loc special, care desparte intimitatea de infinit. « Blondele » : Florina, pisica şi iapa Doina – trei blonde, la Rogojel, un sat izolat de munte, din Apuseni
Alte lucrări ale Eugeniei Ilieş Pictura Eugeniei Ilieş
Cu talent şi umor, tînăra graficiană din Tîrgu Mureş a ilustrat deja o seamă de cărţi şi reviste pentru copii. Puţini ştiu însă cît de vie e pictura ei.
Ce mai pictează Cristi Gaşpar ?
Pictura lui Carmen Nistorescu
Pentru că, înainte de a face ilustraţie, a făcut – şi face tot timpul – pictură.
Inimă albastră, tehnică mixtă pe pînză (seria nouă)
Miere, tehnică mixtă pe pînză (seria mai veche)
script type="text/javascript">var gaJsHost =(("https:"==document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
|